Wat kost een bruiloft?
Blossom Weddings > 3 april 2020
Wat kost een bruiloft?
Jullie willen de mooiste bruiloft, maar wat kost een bruiloft eigenlijk? Het is echt belangrijk om samen eerst een budget op te stellen om zo te bepalen hoeveel je per onderdeel van de bruiloft wilt en kunt uitgeven. Een bruiloft plannen zonder budget leidt altijd tot negatieve verrassingen. Als wedding planner adviseer ik koppels ook over het optimaal inzetten van hun beschikbare budget. Maar het is vooral belangrijk dat jullie hier samen bij stil staan. Als je het samen doet, weet je ook wat de ander belangrijk vindt en voorkom je teleurstellingen. Maak een lijst met absolute musts en neem als uitgangspunt dat jullie dit willen realiseren met jullie voorgenomen budget. Maak daarnaast ook een reserve wensenlijst , zaken die jullie minder belangrijk vinden maar wel graag zouden willen als dat binnen het budget past. Gun elkaar ook iets wat de ander heel belangrijk vindt. Dus wil jij in een designer jurk en schoenen richting het altaar en wil je partner graag in een mooie trouwauto aankomen op de locatie…. kijk hoe je die wensen kunt laten passen.
Gemiddelde kosten
Gemiddeld geven koppels rond de €15.000 uit aan hun bruiloft. Alles hangt natuurlijk van jullie wensen en verwachtingen af. Een pinterest-bruiloft met alles erop en eraan kost echt heel snel veel meer. Wees daarin ook realistisch. Als je op pinterest mooie plaatjes kijkt, daardoor geïnspireerd raakt en dit terug wilt zien op jullie grote dag, realiseer je; alles kost geld!
Samenstelling van de gastenlijst
Aan de basis van het bepalen van jullie budget staat de samenstelling van de gastenlijst. ‘ als we die vragen, moeten we ook die vragen’ … Te vaak gaan bruidsparen uit van teveel gasten en komen ze in de problemen met het budget of gaat dit ten kosten van hetgeen ze voor ogen hebben voor hun droomdag. Reken gemiddeld met een bedrag voor eten en drinken van €100,- p.p voor een daggast en voor een avondgast €40,- p.p. Stel jullie gastenlijst samen met deze bedragen in het achterhoofd.
Type trouwlocatie
Naast het opstellen van de gastenlijst is de tweede stap om duidelijk te hebben wat voor type trouwlocatie jullie willen. Wat de trouwlocatie en de kosten voor eten en drinken voor alle gasten betreft; reken met 60% van je totale budget wat je daarvoor begroot. Een grote misvatting is ook dat trouwen in een tent goedkoper zou zijn. Wees realistisch over wat er komt kijken bij het trouwen in de achtertuin of op een open veld. Er wordt echt ten onrechte gedacht dat dit kostenbesparend is en makkelijk te realiseren. Vraag bij maximaal 4 tot 5 locaties vooraf een kostenindicatie op zodat jullie niet naar een locatie gaan kijken die totaal buiten jullie budget valt. Probeer zoveel mogelijk je gevoel te volgen waar jullie jezelf samen zien trouwen in combinatie met jullie budget en wijk daar niet van af. ( tekst gaat verder onder foto)
foto: liselore stap
Werk met professionele leveranciers
Vervolgens gaan jullie kijken naar de leveranciers die jullie nodig hebben. Jullie willen een dag zoals jullie voor ogen hebben en het advies is dan ook; werk met professionals. Ze hebben de ervaring om maatwerk te leveren, in te spelen op jullie wensen en al hun ervaring weer in jullie bruiloft te steken. Dat kost geld. Realiseer je echter gewoon waar je voor betaalt: iedereen die je inhuurt voor je bruiloft spendeert tijd aan jullie bruiloft en deze professionals werken meestal op basis van pakketprijzen of uurtarieven. Maar niet alleen op de dag zelf, alle gesprekken en telefoontjes en appjes die jullie sturen: dat vraagt tijd van deze mensen. Verdiep je dus in de uurtarieven van deze professionals en realiseer je dat de goedkoopste leveranciers niet altijd de besten zijn.
Werk vervolgens een leverancierslijst voor het budgetoverzicht uit:
Denk aan:
- trouwlocatie
- jullie trouwkleding
- een wedding planner of ceremoniemeester
- een fotograaf
- een videograaf
- taartleverancier
- bloemen en overige styling
- visagie en haar
- drukwerk ( save the dates, uitnodigingen, menukaartjes, naamkaartjes etc…)
- kosten burgerlijke stand
- huwelijksdagverzekering
- professionele ceremonie spreker ( BABS ofwel Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand)
- trouwvervoer
- live muziek tijdens de ceremonie/borrel/diner
- DJ of Band voor de feestavond
- overig entertainment gedurende de borrel of de feestavond ( photobooth voor je gasten, champagnetoren, openingsdans…)
Tot slot, reserveer altijd 10-15% voor onvoorziene zaken.
Blossom weddings, weddingplanner in Utrecht, helpt bruidsparen bij het realiseren van hun droombruiloft. Meer info.
Deel dit artikel: