Wat doet een ceremoniemeester?
Wat doet een ceremoniemeester?
Jullie zijn verloofd en beginnen enthousiast aan het regelen van alles omtrent de bruiloft. Een van de eerste dingen die jullie doen is het vragen van de ceremoniemeester (s). Op een speciale manier, immers het is een eervolle taak. Maar is dit wel echt zo een eervolle taak? wat mogen jullie verwachten van jullie ceremoniemeester? En wat voor eigenschappen heeft een goede ceremoniemeester?
Als weddingplanner/ ceremoniemeester kan ik niets anders zeggen dan dat de taak van een ceremoniemeester ontzettend leuk is maar het is vooral ook echt kei-hard werken. Hoe praktisch is het als je die taak bij een gast van je bruiloft neerlegt?
Race tegen de klok
De ceremoniemeester begint op jullie trouwdag al heel vroeg. Voor het gemak ga ik even uit van een ‘ zij’. Ze wil die ochtend nog langs de kapper, krijgt telefoontjes van gasten met de laatste vragen, rijdt nog even langs de feestwinkel om de ballonnen op te halen…. alles moet op tijd klaar zijn voordat de eerste gasten op de locatie arriveren. Veel locaties gaan pas open voor het decoreren van de ruimtes vanaf 12 uur (zeker als er de avond ervoor een huwelijk is geweest is de locatie de volgende ochtend niet altijd gelijk vroeg weer beschikbaar). De ceremoniemeester staat die ochtend dan ook – in haar allermooiste jurkje, hakjes etc. – de locatie nog van de juiste styling/bloemen/ballonnen etc. te voorzien en voert vaak een race tegen de klok. Ze doet dit wellicht voor het eerst, kent de (beperkingen) van de locatie niet. Het is echt haasten, vliegen en rennen om alles op tijd af te krijgen.
Wat zijn onmisbare eigenschappen van een goede ceremoniemeester
Ten eerste is het fijn als iemand op een natuurlijke manier de leiding kan nemen als dat nodig is. Het is fijn als je ervan op aan kunt dat de ceremoniemeester zaken regelt en oplost en jullie er niet mee belast op de dag zelf. Dreigt de taart te laat te komen vanwege een wegomleiding? De ceremoniemeester staat met de leverancier in contact en regelt de oplossing achter de schermen. Is de getuige verdwaald of staat deze met pech langs de weg, de ceremoniemeester blijft rustig en kalm en zoekt naar oplossingen. Een ceremoniemeester checkt en checkt nog een keer of alles klopt. Daarnaast is het fijn dat een ceremoniemeester een warme host is voor alle gasten en zich ook echt ontfermt over iedereen. Een familielid in een rolstoel krijgt zo als eerste de mogelijkheid om de ceremonieruimte in te rijden. En loopt de ceremonie iets uit, dan overlegt de ceremoniemeester met de locatie mbt. de volgende programma-onderdelen.
Wat regelt de trouwlocatie voor jullie?
Bruidsparen willen vaak ook dat de trouwlocatie op een bepaalde manier is aangekleed, bloemetje hier, strikje daar, naamkaartjes op de stoelen, kaarsjes op de tafels, menukaartjes, lampionnetje, ballonnen, noem maar op. De misvatting is dat de locatie dit allemaal voor jullie regelt en dat de ceremoniemeester slechts coördineert. Dat is dus meestal niet het geval. Een trouwlocatie zorgt ervoor dat de locatie gereed is om jullie te ontvangen. Dat is waar je ze voor hebt betaald. Zij doen niets mbt. extra aankleding van de locatie, behalve hetgeen je bij ze hebt afgenomen. Heb je geen bijzondere bruiloft styling is het dus helemaal prima en hoef je hierom geen zorgen te maken. De trouwlocatie dekt uiteraard wel de diner tafels voor jullie met hun linnen en servies en plaatsen meubilair voor de ceremonie, borrel en het feest. Maar bv. het bord met de tafelindeling, de naamkaartjes en menukaartjes… leggen zij niet standaard voor jullie neer. Zorg dat je goed checkt wat de trouwlocatie voor jullie doet en wat niet. Een beetje gevoel voor stijl en van nature letten op details is dus een fijne eigenschap van een ceremoniemeester. Zodat storende elementen die bv. op foto’s kunnen komen ( denk aan tuinmeubilair achter de ramen van de ceremonie ruimte) al verwijderd zijn.
foto: alva fotografie
Contactpersoon op de trouwlocatie
Uiteraard krijg je vanuit de locatie een contactpersoon die op de dag zelf zorgt dat alles volgens plan verloopt maar nogmaals, dit zijn puur locatie gerelateerde zaken. De ceremoniemeester schakelt die dag nauw met de locatie en zo zorgen ze er samen voor dat jullie dag perfect verloopt. Het schakelen met alle andere leveranciers is ook een taak van jullie ceremoniemeester.
Een goede ceremoniemeester mist heel veel momenten als gast.
Er zijn echt getalenteerde ceremoniemeesters out there… je kent ze wel, thuis alles op orde, altijd op tijd, ze houden van lijstjes. Die cheffen met gemak jullie mooie dag. Even overleggen met de DJ die een extra stroompunt zoekt, praten met de fotograaf die nog afstemming wil mbt. het vastleggen van de speeches, de locatiemanager die aangeeft dat er rekening gehouden moet worden met uitserveren van het hoofdgerecht als er speeches tijdens het diner zijn…iedereen richt zich tot de ceremoniemeester.
Op jullie huwelijksdag, hoe goed jullie alles ook gepland hebben, gaat er altijd iets anders dan voorzien. Make-up vlek in de trouwjurk? De ceremoniemeester lost het op met een magisch doekje. Er is een knoopje van de bruidsjurk af: naald en garen tovert zij uit haar tas… Een bruidsmeisje valt op haar knie: de ceremoniemeester heeft een doos met pleisters bij de hand. Er valt een glas op de grond midden op de dansvloer… de ceremoniemeester heeft het al in de smiezen en seint de locatie in…Het regent en de gasten moeten vanaf de parkeerplaats een stukje omlopen, de ceremoniemeester deelt paraplu’s uit. Een goede ceremoniemeester loopt eigenlijk altijd voor op het programma, denkt continue vooruit en zal daarom ook veel momenten als gast missen. Onvermijdelijk.
Een goede ceremoniemeester heeft niet als prio om jullie elkaar het jawoord te zien geven. Als het kan is het mooi meegenomen, maar een goede ceremoniemeester ziet erop toe dat de locatie op het juiste moment de muziek aanzet en dat op het juiste moment de bellenblazen worden gepakt en geeft de fotograaf een seintje op de juiste momenten, bij de start van een speech bijvoorbeeld. En die eervolle taak… die geef je aan iemand die je dierbaar is en die je graag als gast op je bruiloft hebt. De ceremoniemeester heeft 20 uur op de been gestaan als jullie na afloop van het feest naar de bruidssuite vertrekken en alle cadeaus daar netjes door haar zijn uitgestald. Alle gasten hebben ook allemaal een bedankje in ontvangst genomen bij het verlaten van de locatie, die zijn door de ceremoniemeester uitgedeeld. En heeft er iemand toch iets teveel gedronken? Ze regelt een taxi. En achteraf als je de foto’s terugziet van jullie mooie dag, zie je dat zij op die ene groepsfoto nèt mist….
Geef je gasten en jezelf een cadeau
Bedenk je wat er gebeurt als je overweegt om die eervolle taak uit te besteden. Gewoon aan een professional. Die dan ook het draaiboek voor je maakt. En met wie jullie kunnen sparren. Gewoon omdat deze persoon dat al jaren voor bruidsparen doet en dus exact weet hoeveel tijd er bijvoorbeeld nodig is om een groep van 80 mensen van de ceremonie naar de borrel te krijgen bijvoorbeeld. Een professional die vooraf met alle betrokkenen schakelt en dus alles professioneel regelt. Die jullie trouwlocatie al kent of makkelijk kan achterhalen bij collega’s of er beperkingen zijn waarmee rekening gehouden moet worden. Twee weken voor de bruiloft is het draaiboek definitief en gaan jullie gewoon ontspannen genieten.
Met een professionele ceremoniemeester investeer je in een vlekkeloze uitvoering van jullie evenement. Want dat is een bruiloft uiteindelijk. Een evenement waar jullie veel geld aan uitgeven. Dan is het fijn als een professional dat in goede banen leidt.
Gun al je gasten een dag waarin ze kunnen genieten. Wat een cadeau geef je ze dan. En jezelf ook!
Blossom weddings, weddingplanner in Utrecht, helpt bruidsparen bij het realiseren van hun droombruiloft.Meer info.
Deel dit artikel: